السبت، 13 يوليو 2024

حام من الأحلام_ بقلم الشاعرة المصرية /سميحة علي الفقي


 حلم من الأحلام


جالي طيفك في المنام

خبط علي قلبي ونادي

قال لي حبيبتي تعالي

نعيش في دنيا لوحدنا

زادها سعادة و هنا نغني

 غنوة حبنا تحكي لي 

واحكي لك

نناجي  النجوم في السماء

نكتب اسامينا لوحدنا اسمك

حبيبتي و معبودتي انا

 بفكر فيك حبيبتي 

ضميني خليني جنبك

في حضن حضنك

نعيش سوي زى زمان

وكان حلم من الأحلام

لا عرفه اصحي ولا انام

صحيت من حلمي اغني

غنوة النعسان

قضبان الشوق

من وراء قضبان الشوق

انا بتألم واعبر عن شوقي

و اتألم

  انتظر وصالك بعد الغياب

اصبر روحي بكلام العتاب

اتاري روحي هايمه بعد الغياب

أدور عليك وسط الخمايل

يمكن تكون هناك

اتاريني هايمة اعد النجوم

يمكن يهون بعادك 


افكرك لو نسيت


افكرك لو نسيت

انك في يوم قسيت

قلت كلام جرحني

بعد ما كان فرحني 

بارد وسخن معاملتك

مش عارفه ايه نيتك

مع ان يوم بعد يوم

بتزيد معزتك واعشق

محبتك رغم قسوتك

ياريت تريحني قبل 

ما تجرحني وتبان 

نيتك 

كنت بتقول زمان 

احلي الكلام ايه

غيرك

حبيتك اه وقلتها

لما عرفتها بانت 

نيتك

خلاص روح بغرورك

وقسوتك لو كانت دي

نيتك

سميحه علي الفقي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

جمال حبك _ بقلم الشاعرة السورية / د. سعاد حبيب مراد

جمال حبك وجدت ذلك الماضي  في جمال حبك  وحاضر الحب حروف  يرددها اللسان المعطر  حب قديم كان اللقاء قصير  وحب يتجدد بجمال القصيد ستقرأ يا حبيبي...